El Caqui

Amb l’arribada del fred veiem arribar també altres fruites que substitueixen les que durant els mesos de més calor ens han estat acompanyant. Fruites que podrem gaudir fins ben entrat l’hivern i fins i tot la primavera.

Actualment, ja ho hem comentat en alguna ocasió, disposem de fruites, abans considerades de temporada, durant tot l’any. Però sempre es bo recordar la importància de respectar la temporalitat de fruites i verdures: Hi ha més garanties de que s’estan consumint productes de proximitat, es redueix contaminació ambiental, ja que el producte no ha de viatjar d’un continent a un altre, a més a més de poder consumir una fruita en el seu punt més òptim de maduració.

Una de les fruites típiques d’aquesta època és el caqui. El seu color carbassa ens revela de seguida alguns dels seus nutrients més importants: els carotens. La temporalitat d’aquesta fruita va des d’octubre fins a primers d’any, podent-se allargar fins el mes de març, segons varietat. Trobem el seu origen a l’Àsia (la Xina i el Japó) on es va començar a utilitzar com a element ornamental. Posteriorment, a principis del segle XIX, es va exportar als Estats Units, i a Europa (França, Itàlia i Espanya) a finals d’aquell mateix segle.

Actualment destaquen 3 espècies per damunt de les demés: el caqui del Japó, el caqui de la Xina i el caqui americà. Cadascuna amb característiques diferents (mida, color, gust…).

kaki

La composició nutricional del caqui varia depenent de la varietat que es consumeixi. Hi ha varietats més astringents i varietats més fibroses. Algunes presenten una polpa consistent, altres són més gelatinoses.

Com hem comentat abans, els carotenoids són pigments molt presents en els caquis i els responsables de les coloracions verdes, grogues, carbasses i vermelles dels vegetals. Els carotenoids són un conjunt de compostos (més de 500) entre els quals es troba el beta-carotè, el més abundant i que majoritàriament serà transformat en vitamina A un cop dins de l’organisme. La vitamina A és una vitamina antioxidant encarregada de mantenir teixits, membranes i mucoses en bon estat. L’aportació de beta-carotè d’un caqui pot arribar a suposar més de la meitat de les necessitats de vitamina A d’un sol dia.

El licopè és un altre beta-carotè molt present en el caqui. Aquest no es transforma en vitamina i continua com a licopè dins de l’organisme. És un compost antioxidant present també en tomàquets i síndries. Com més vermella sigui la fruita, més quantitat de licopè tindrà. Com a antioxidant protegeix les cèl·lules de l’acció dels radicals lliures.

Com succeeix amb moltes fruites, el caqui conté també vitamina C, una altra vitamina antioxidant. Tot i que en menys quantitat que els cítrics.

Si es vol gaudir d’una fruita dolça i de temporada, ara és el moment de consumir caquis, una mina d’antioxidants i una veritable joia de tardor.

INFO: http://www.menjasa.es/