Els aliments de tardor

1381869_219410831569049_1526310418_nUna dieta rica i saludable requereix dedicació i coneixement. Els aliments propis de cada estació, poden convertir-se en una dieta més variada i nutritiva, i amb un sabor més destacat si els utilitzem quan toca; no hem de dubtar de que la mare Natura ens facilita els aliments que ens convenen a cada moment.

S’acaba l’estiu, i la retornada al treball, al col·legi, i a la rutina d’una manera general, obren espais a les presses i a un nou ritme de vida, més accelerat, amb menys hores de sol, i amb més desgast físic i mental, tant per als adults com per als nens. Per aquesta raó, és necessari que l’alimentació acompanyi tot aquest canvi, aportant la suficient energia perquè les nostres defenses siguin potenciades i renovades. És aconsellable que coneguem els aliments que poden donar-nos una millor salut, i que ens protegeixin dels refredats, grips i catarros que solen haver-hi en aquesta època de l’any.

Les fruites de la tardor:

A l’acabar l’estiu, hem d’acomiadar-nos dels préssecs, de les prunes, de les síndries, de les figues, perquè la tardor és una estació on la magrana, el codony, la chirimoya, i el raïm són les fruites protagonistes. L’àcid cítric que conté la magrana exerceix una acció desinfectant, a més d’estimular l’acció de la vitamina C. En quant al raïm, es tracta d’una fruita amb moltes calories a causa de la seva alta quantitat de sucres, a títol de comentari hem de dir que les persones malaltes enllitades i en processos degeneratius, poden viure molt de temps beben solament suc de raïm. D’altra banda, presenta una acció antioxidant, i una gran quantitat de ferro. Amb aquestes dues fruites es poden preparar plats d’amanides i macedònies excel·lents. A més de la magrana i del raïm, també són fruites de temporada les taronges, les peres, els plàtans, les mandarines i pomes, els alvocats, les aranges, a part dels fruits secs, les castanyes, etc.

Verdures de la tardor:

Amb l’arribada de la tardor, tornem a rescatar una gran quantitat de verdures. Els bolets, les cols de Brussel·les, la carxofa, la coliflor, les carabasses, el carbassó, i les albergínies, són les verdures protagonistes d’aquesta estació, mentre que les hortalisses com la ceba, l’enciam, les pastanagues i el porro, es poden trobar en la tardor així com en altres estacions. També arriben les cols verdes i les lombardas. Els bolets es poden consumir sols, saltejats, amb all, a la planxa, bullits, al vapor, barrejats amb ou remanat, com a guarnició, i acompanyats de pasta, arròs o altres vegetals. El valor calòric dels bolets és baix. El bolet és un aliment ric en vitamines D, B, i en alguns minerals com el iode. Les albergínies també contenen molt poques calories, exerceixe’n una acció antioxidant i tonificant. El seu consum estimula el bon funcionament del fetge i de la vesícula biliar, afavorint la digestió dels greixos. Es poden consumir albergínies de les més variades maneres: guisades, farcides, al forn, arrebossades, fregides, rostides, en cremes, soles o acompanyades de carns. Les cols de Brussel·les així com la coliflor són riques en vitamina C i àcid cítric. Estimulen l’acció del sistema immunològic i prevenen algunes malalties degeneratives. Poden ser elaborades també de diferents maneres. En general hem de tenir en compte que a l´hora de cuinar les verdures, la temperatura els hi minva molt els nutrients, així doncs ens hem de recordar de la cocció al vapor o senzillament escaldar-les.

INFO: http://www.biosfera.cat/